Elan 310:ssä on sekä kilpa- että matkapurren elkeet. Se näyttää suurelta jollalta, jopa aggressiiviselta kilpurilta pystyn keulansa ja leveän, avonaisen peränsä vuoksi. Kilpapurjehtija nyökkää innostuneesti jo laiturilla, naisväki veneen sisällä.
Elan luottaa nykyään muotoilussa ja suunnittelussa brittikykyihin. Rob Humphreys pitää hallussaan pursien suunnittelun, moottoriveneiden parissa häärää Tony Castro, joka aikaisemmin tunnettiin ennemminkin pursisuunnittelijana.
Humphreys loi 1990-luvun puolivälissä uuden Elan-malliston ja kymmenisen vuotta myöhemmin myös Impression-malliston. Aivan viime vuosina hän on ottanut aimo askeleen kohti modernia ja suorituskykyistä pursimallia. Käänne tapahtui edellisen Volvo Ocean Racen yhteydessä, kun hän sai piirrettäväkseen venäläisten VO 70 -purren Kosatkan. Vaikka Kosatka ei pärjännyt kisassa ja joutui rahoituksen ehdyttyä palaamaan kesken kaiken kotiin, se on vaikuttanut Humphreysin uusimpien veneiden ilmeeseen.
Elan 310:ssä onkin silitysrautaa muistuttava runkomuoto. Perä on leveä ja peräsinlapoja on kaksi. Suojan puoleinen lapa pysyy vedessä ja ohjattavuus säilyy, vaikka vene kallistuu reippaastikin. Elanissa on myös VO 70 -pursista tuttu taite varalaidassa. Tämä auttaa suunnittelijan mukaan vanaveden irtoamista rungosta kovassa sivumyötäisessä. Kulkuvastus pienenee ja vauhti kasvaa. Ainakin teoriassa.
Uppouma/pituusosamäärällään Elan 310 sijoittuu arvolla 158 keveiden ja keskiraskaiden pursien rajamaastoon.
Koepurjehduspäivän tuuli oli lempeä ja puhalsi etelästä 4-5 m/s nopeudella. Ennusteen lupaama kovempi keli ei toteutunut. Vahinko, sillä olisimme halunneet kokeilla veneen lupaavilta näyttäviä avotuuliominaisuuksia 75 neliön genaakkerin kanssa.
Vaikka vene tuntui kallistuvan herkästi kolmen hengen miehistöllä, jäimme kaipaamaan enemmän purjealaa. Luovilla vauhti nousi 5,5 solmuun ja vene oli tasapainossa. Se tuntui kulkevan liukkaasti, vaikka purjeissa ei ollutkaan parasta mahdollista painetta. Puhtaammalla pohjalla nopeus olisi varmasti ollut vielä noin puoli solmua parempi.
Käännökset sujuivat vikkelästi, pikku-Elan on todella ketterä ja vilkkaan tuntuinen. Se on vene, josta kevytvenepurjehtijat varmasti pitäisivät.
Varustelu on asiallinen mutta niukka.
Elan 310:n sisätilat riittävät jopa viisihenkiselle perheelle. Vaaleiden kalusteiden ja laipioiden vastapainoksi turkkilevyt ovat tummaa laminaattia. Portaikon kohdalla on seisomakorkeus, mutta paikoin sisustus tuntuu ahtaalta.
Elan 310 ei ole halpatuote. Lähtöhinta on kohtuullinen, mutta hinnastosta on valittava aika paljon lisävarusteita, jotta veneen saa täysin asumis- ja kilpailukuntoiseksi.
Tekniset tiedot
Pituus | 9,25 m |
Vesilinja | 8,71 m |
Leveys | 3,22 m |
Syväys | 1,90 m |
Uppouma | 3750 kg |
Painolasti | 1140 kg |
Isopurje | 30,15 m&³2; |
Genua | – |
Fokka | 23,47 m&³2; |
Genaakkeri | 75 m&³2; |
Maston korkeus | 15,8 m |
Apumoottori | Volvo Penta D1-20 |
Suunnittelija | Rob Humphreys |
Valmistaja | Elan Marine |
Valmistusmaa | Slovenia |
Päämyyjä | Navis Oy |
Miilumäenpolku 7, 00890 Helsinki | |
puh. 050 500 2758 | |
www.elanveneet.com | |
Hinta vakiovarustein | 86 000 euroa |
CE-luokitus | A (valtameri) |
Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Kari Hautala ja Timo Utter
Testiavustus: Tom Finell
Tiivistelmä Vene-lehden 11/2010 jutusta