Tilaa
Jutut

Bayliner 175 BR

31.05.2007

KirjoittajaVenelehti

bayliner175

 

Pieni bowrider on parhaimmillaan, kun kesä on parhaimmillaan, seura on parhaimmillaan ja tunnelma on parhaimmillaan. Matkaan tosin kannattaa varata eväiden lisäksi myös kuulosuojaimet.

Tiedättehän veneet, joita kelin koventuessa on yhä vain hauskempi käskyttää. Ilmaloikasta vene laskeutuu alas sujuvasti ja terävä keula halkoo aaltoja tehokkaasti. Ilakoinnin rajana on vain kuskin mielikuvitus; vene kyllä seuraa mukana. Bayliner 175 BR ei ole tällainen vene. Amerikkalaisveneen puolustukseksi on toki heti todettava, ettei sitä ole merellisiin olosuhteisiin edes tarkoitettu. Vain kahjo yrittää ajaa 5-metrisellä bowriderilla kuohuvalla merellä yli 30 solmun vauhtia.

Täysin toisenlaisissa olosuhteissa ”pikku-Beikku” pystyy tarjoamaan upealla tavalla vauhtia, sosiaalista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kuskille hikeä. Toivottavasti mukana on vähäpukeista seuraa ja vesiurheiluvälineitä. Aurinkokin saa paistaa, vesi olla kesäisen lämmintä ja lahdelma rasvatyyni. Mielimusiikki raikaa omasta mp3-soittimesta, joka on yhdistetty veneen audiojärjestelmään. Juuri tällaisiin tunnelmiin vene on valmistettu. Juuri tällaisia hetkiä etsivät ne samaiset nuoret, joista osa on jo päätynyt vesijetin ohjaksiin.

Bayliner 175 BR:n vakiokone on 135-hevosvoimainen MerCruiser 3,0L. Vetolaite on Alpha 1. Millään muulla moottorilla venettä ei kannata Suomen maahantuojalta edes kysellä. Peruskone tarjoaa veneelle lähes 40 solmun vauhdin ja kiihdytykset sujuvat ongelmitta, lisätehoa ei edes tarvita. Veneen asiakasystävällinen lähtöhinta on 17 100 euroa, johon kuuluu mukaan satamakärry.

Baylinerin pieni bowrider on lajityypilleen hyvin uskollinen. Keulassa on istuinpaikat kahdelle. Kuskin ja apukuskin penkit taittuvat alas patjoiksi ja yläasennossa ne tarjoavat istuinpaikat yhteensä neljälle. Perässä on vielä paikat konekopan molemmin puolin. Istuinpaikkoja on siis yhteensä kahdeksan, mutta CE-kilpi rajaa henkilömääräksi kuusi. Keulaan kuljetaan keskeltä aukeavan tuulilasin kautta. Sivukansia ei ole. Ohjaaja ja kartanlukija istuvat kohtalaisen alhaalla ja tuulilasi tarjoaa erinomaisen hyvän tuulisuojan. Edes keskikäytävän viima ei pääse kuskiin kunnolla käsiksi.

Baylinerin huippunopeudeksi mitattiin gps:llä 37,3 solmua. 4 000 kierroksen matka-ajossa vauhtia on edelleen yli 30 solmua ja kulutus on 26,4 litraa tunnissa. Meripeninkulman matkalla kulutus on nyt 0,87 litraa. Tankillisella pääsee siis noin 85 meripeninkulman päähän, jolloin mukana on vielä reilun viiden litran reservi.

Tekniset tiedot

Pituus 5,35 m
Leveys 2,11 m
Paino 838 kg
Moottori MerCruiser 3,0L (135 hv)
Hinta alk. 17 100 euroa
Valmistaja Bayliner Marine Corporation, USA
www.bayliner.com
Maahantuoja Vator Oy, Helsinki
www.vator.fi

Heikki Juuri-Oja, Seppo Katajisto (tekninen avustus)

Tiivistelmä Vene-lehden 6/2007 jutusta

Lue myös nämä

X