Tilaa
Jutut

Bavaria 30 Sport

20.12.2007

KirjoittajaVenelehti

Bavaria 30 Sport

 

Katkaisu

oli tuskin ehditty saada valmiiksi ja koeajetuksi, kun sitä jo päätettiin muuttaa radikaalisti. Tehtaan suunnittelijat olivat yliarvioineet ihmisten halun auringon palvontaan: uutuuden suuri aurinkotaso perässä korvattiin sohvaryhmällä, jolle epäilemättä tämän kokoisessa veneessä on enemmän käyttöä. Uutuudesta tuli siten suositun 29:n uusi versio, eikä erilainen korvaaja.

Kovassa kelissä sai hyvän käsityksen veneen olemuksesta. Metrisessä aallokossa vauhti on pudotettava alle 20 solmun, jotta matkanteko olisi edes kohtuullisen mukavaa, mutta vene toimii loogisesti kaltaistensa lailla. Keula ei ole erityisen leikkaava, toisaalta se kantaa etenkin peräaalloissa hyvin. Vasta-aallokossa tömähtely on melko voimakasta ja vesi lentää kauas. Tyynen kelin ajo-ominaisuuksissa ei ole muuta tavanomaisesta poikkeavaa kuin pitkähkö vesilinja. Veneen trimmausmahdollisuudet ovat melko pienet, toisaalta tarvekin on suhteellisen vähäinen. Pienellä keulan nostolla vene kuitenkin kulkisi hieman kevyemmin ja taloudellisemmin.

Liikkuminen Bavarian avotilassa ja kajuutoissa on vaivatonta. Kaiteita on riittävästi ja vaikka tilaa ei ole ruhtinaallisesti, kulkutiet eivät ole ahtaita. Sivukansille on helppo nousta kunnollisten portaiden ansiosta. Keulakansi on tasainen ja hyvin karhennettu. Kaiteet ovat tukevat.

Bavaria 30 Sportin sisätilat ovat avarat toisin kuin eurooppalaisissa veneissä usein on tapana. Tilat ovat käytännölliset, ja niissä perhe pärjää pitemmänkin loman. Keulan pöytäryhmän ääressä istuu mukavasti neljä tai viisi henkeä. Illan tullen laskemalla pöytä alas tilalle syntyy ruhtinaallinen parivuode. Mukava on myös Bavarian keskikajuutta. Se on yllättävän tilava ja avara, vuodekin on kooltaan 1,97 x 1,35 m. Korkeutta vuoteen yläpuolella on enimmillään 0,75 m.

Koeajo-Bavaria oli varustettu Volvo Penta D6-310 -dieselillä, joka on väistyvä vaihtoehto. Saimme huippunopeudeksi 33,1 solmua, mikä ei ole huono saavutus. Mukava matkanopeus on 25-30 solmun välillä riippuen kuljettajan kiireestä. D6-310 kulutti 25-30 solmun nopeudessa alle 50 litraa ja meripeninkulmakohtainen kulutus oli vain hieman päälle puolitoista litraa (1,62-1,65). Se ei ole erityisen vähän, mutta ei myöskään poikkeuksellisen paljon. Bavarian melutaso osoittautui yllättävän korkeaksi.

Bavaria-laadusta on puhuttu paljon etenkin purjeveneiden kohdalla, mutta keskustelulta eivät ole välttyneet moottoriveneetkään. Totuus on, että kaikkia veneitä eivät ole rakennettu samalla lailla tai yhtä hyvin. Hinnaltaan Bavaria 30 Sport on kohtuullinen verrattuna vastaavan kokoisiin veneisiin 125 000 euron lähtöhinnallaan.

Tekniset tiedot

Pituus 9,60 m
Leveys 2,98 m
Syväys 0,85 m
Paino n. 5 000 kg
Moottorit 2 x VP 4,3 GXI, 450 hv
1 x VP D4-300, 300 hv
2 x VP D3-160, 320 hv
2 x VP D3-190, 380 hv
Suurin henkilöluku 8
CE-luokitus B (avomeri)
Polttoainesäiliö 560 l
Suunnittelija J&J Design
Valmistaja Bavaria Yachtbau GmbH
Giebelstadt, Saksa
www.2bavaria-yachtbau.com
Maahantuoja Vator Oy
Helsinki, 020 781 2270
www.vator.fi
Myynti Vator-myymälät Helsinki, Turku, Tampere

Teksti Ari Inkinen
Kuva Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehdessä 12/07 julkaistusta esittelystä

Lue myös nämä

X