Hieman yli kymmenmetriset purret ovat suosiossa. Niissä on riittävästi tilaa koko kesäloman perhereissulle. Vertailimme kolmea suorituskykyistä, täysin matkapurjehdukseen sisustettua venettä. Upouusi kotimainen Finn Flyer 34 haastoi tanskalaisen ja ruotsalaisen kilpailijansa.
Maaottelua hieman hämmentää se, että veneistä ainoastaan Finn Flyer 34 on kokonaisuudessaan valmistettu kotimaassaan. X-34 rakennetaan lasikuituvalmiiksi Puolassa, jossa X-yachtsilla on oma veistämö. Sisustus tehdään Tanskassa. Arcona 340 valmistetaan kokonaan Virossa Saarenmaalla, mutta loppusilaus, viimeistely ja luovutus tehdään Ruotsissa.
Globalisoituvassa nykymaailmassa tällainen toiminta on tietysti hyvin yleistä. Harva tuote on enää täysin ”kotimainen” muillakaan aloilla. Lopputuloksen kannalta tärkeä ideointi ja suunnittelu näiden veneiden osalta tapahtuu kuitenkin alkuperämaissa. X-Yachtsilla on muihin nähden se etu, että yrityksellä on omasta takaa suunnittelutoimisto, mikä mahdollistaa paremman joustavuuden uusien ideoiden toteutuksessa sekä jatkuvuuden mallien kehittämisessä.
Eroja ja yhtäläisyyksiä
Olimme valinneet vertailuun kolmikon, jonka saatoimme odottaa kisaavan tiukasti merellä.
Ennakkoasetelmissa uusi Finn Flyer 34 arvioitiin selkeästi kolmikon kilpailullisimmaksi veneeksi.
Arcona 340 näyttää ”kiltimmältä” perheveneeltä. ”Olisiko Arcona susi lampaan vaatteissa,” pohdimme.
X-34 on tuttu jo aiemmasta vertailutestistä (Vene 1-2/2009). Se sai nyt pukea ylleen ”nollaveneen” vaatteet. Veneen suorituskykyä on kehuttu, mutta riittääkö se uudempien mallien rinnalla? Joka tapauksessa se on peruscruiser/racer, johon testin kahta muuta venettä on hyvä verrata.
Tasaista merellä
Kaikissa veneissä käytettiin spinnua, isopurjetta ja fokkaa. Veneissä oli hyvin istuvat laminaattipurjeet. Niiden suhteen suurempia eroja ei kirjattu, vaikka purjeet olivat eri valmistajilta.
Aamupäivän aikana merelle nousi kunnon länsituuli, joka puhalsi puuskissa parhaimmillaan 6-7 m/s. Odotimme Finn Flyerin luovivan muilta karkuun ja nopeana pidetyn Äksän peittoavan Arconan. Mutta kuinkas kävikään?
Kolmen purjehduksen jälkeen testaajat olivat yksimielisiä siitä, että Arcona oli luovilla joukon paras. Näin oli varsinkin testin alkupuolella, ennen kuin kaksi muuta venettä oli päässyt kunnolla vauhtiin. Arconan nousukyky tuuleen oli erinomainen ja vauhti vähintäänkin yhtä hyvä kuin muiden. Purjeet vain niin tiukalle kuin mahdollista ja menoksi!
Finn Flyer on mutkikkaampi peli saada oikeaan trimmiin. Sen keulassa oli myös turhan pullea kevyen tuulen fokka, joka oli vaikea jalustaa. Tällä suomalaisvene antoi aluksi tasoitusta muille, mutta kun loppua kohden säädöt saatiin paikoilleen, kulku parani selvästi. Luovivauhti nousi silloin selvästi yli kuuden solmun.
X-34 pysytteli kahden muun veneen välissä tasaisen varmasti, muttei häikäissyt Arconan lailla. Finellin mielestä tanskalaisvene oli kuitenkin selkeästi toiseksi nopein aamupäivän ensimmäisessä purjehduksessa, jossa hän itse oli veneen peräsimessä.
Täysmyötäisellä nostimme spinnut ja vauhti nousi yli kahdeksaan solmuun. Hallintavaikeuksia ei ollut, kaikki veneet kulkivat vakaasti.
Sivumyötäisellä Finn Flyer oli nopein, Äksä toiseksi vikkelin ja Arcona jäi peränpitäjäksi. Erot olivat kuitenkin hyvin pienet, käytännössä olemattomat kahden viimeksi mainitun kohdalla. Muita kevyempänä Finn Flyerilla on etu puolellaan varsinkin myötätuuliosuuksilla.
ORCi-mittakirjoja tarkastellessa huomataan, että tasoitussääntö on veneiden suorituskyvystä eri mieltä kuin testaajat. Kirjojen mukaan Finn Flyerin (GPH-luku 608,5) pitäisi olla 1/10 solmua nopeampi kuin Arcona (GHP-luku 619), joka vuorostaan olisi kaksi kymmenystä nopeampi kuin X-34 (GPH-luku 642).
Erot ovat ainakin matkapurjehtijan kannalta merkityksettömiä. Nopein ehtii päivän purjehduksen jälkeen rantautuneena tuskin hakea virvoketta kylmiöstä, kun seuraavan veneen poijuhaka jo napsahtaa kiinni.
Myös ohjaustuntumasta Arcona sai parhaat arvosanat. X-34:n ratissa välitys on nopeampi ja tuntuma hieman raskaampi. Pinnaohjaus on yleensä kilpapurjehtijan valinta ja se on Finn Flyerissa vakiona.
Kokonsa puolesta veneiden avotilat ovat samanvertaiset. Veneissä on myös uimatasot, hyvin kapeat kuitenkin, ja alas käännettävät pelastustikkaat.
Tilaratkaisultaan kaikki kolme venettä ovat lähestulkoon samanlaiset.
Vertailutestin voittaja?
Kaikki kolme ovat omalla tavallaan erinomaisia veneitä.
Arcona 340:n hyvä suorituskyky oli kuitenkin myönteinen yllätys. Purren varustelu on selkeä ja avotila sopii myös perhekäyttöön. Asumistilat ovat viihtyisät ja tilaa etenkin makuukajuutoissa on enemmän kun vertailun muissa veneissä. Ruotsalaisvene julistettiin olemattomin soraäänin vertailun parhaaksi.
Finn Flyer 34:n koko potentiaalia emme varmasti vielä saaneet esiin. Etenkin innokkaalle kilpapurjehtijalle se on luontainen valinta, ellei korkea hinta pelota – etenkin kaikilla herkuilla varustettuna.
X-34 on tuttu ja turvallinen vene, tyylikäs sisältä ja hyvin varusteltu. Se kilpailee hyvin tasaväkisesti Arconan kanssa samoista asiakkaista.
Tekniset tiedot
Arcona 340 | Finn Flyer 34 | X-34 | |
Pituus | 10,40 m | 10,40 m | 10,36 m |
Vesilinja | 9,30 m | 9,05 m | 9,09 m |
Leveys | 3,45 m | 3,26 m | 3,40 m |
Syväys | 1,95 m | 2,00 m | 1,90 m |
Uppouma | 5 200 kg | 4 300 kg | 5 300 kg |
Painolasti | 1 900 kg | 1 100 kg | 2 200 kg |
Isopurje | 37,8 m&³2; | 39,8 m&³2; | 38,7 m&³2; |
Genua | 41,0 m&³2; | – | – |
Fokka | 29,4 m&³2; | 28,0 m&³2; | 27,5 m&³2; |
Spinaakkeri | 100,0 m&³2; | 96,0 m&³2; | 94,7 m&³2; |
Maston korkeus | 18,0 m | 17,0 m | 17,1 m |
Apumoottori | Yanmar 3YM20 | Yanmar 3YM20C | Yanmar 3YM20C |
Suunnittelija | Stefan Qviberg | Stråhlmann Yacht Design | Jeppesen & X-Yachts Design Group |
Valmistaja | Arcona Yachts AB/ Luksusjaht AS |
Finn Yachts Ltd | X-Yachts A/S |
Valmistusmaa | Ruotsi/Viro | Suomi | Tanska |
Päämyyjä | L-Marin | Finn Yachts Ltd | X-Yachts Finland Oy Ab |
Ruukintie 20 A | Teollisuustie 12 | Puistokaari 10 A 1-3 | |
02330 Espoo | 68600 Pietarsaari | 00200 Helsinki | |
(09) 2606 5430 | (06) 724 7818 | puh. 040 414 2545 | |
Hinta vakiovarustein | 165 000 euroa | 205 000 euroa | 168 500 euroa |
Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Timo Utter
Tiivistelmä Vene-lehden 1-2/11 vertailusta
Oikaisu
34-jalkaisten pursien vertailutestissä (Vene 1-2/2011) sekä Bavaria/Hallberg-Rassy -vertailussa (Vene 3/2011) on virhe melutaulukoissa. Taulukon sarakkeet Peräkajuutta ja Salonki ovat vaihtuneet keskenään, eli taulukossa melu on kovempaa salongissa kuin peräkajuutassa, vaikka asia on päinvastoin.
Pahoittelemme. Tässä mittaustulokset oikeissa sarakkeissa: