Tilaa
Testit

Aquador 30 ST – Ilmeeltään uusi

Kova kilpailu on antanut Aquador-mallistolle vauhtia uudistumaan. Suurista mullistuksista ei kuitenkaan ole kyse, onpahan tuotu ilme nykyaikaan.

31.01.2015

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaKari Hautala/Otavamedia ja Seppo Evinsalo

Aquador 30 ST voisi mallinimensä puolesta olla jotain täysin uutta. Nimi kuitenkin johtaa harhaan. Käytännössä 30 ST on kevyesti uudistettu 28 HT. Pituuseroa veneillä on jalan verran, ja koska rungot ovat identtiset, ero on saatu aikaan pidentämällä uimatasoa. Myös S ja H eroavat toisistaan. HT-mallissa on HardTop, kova katto, mutta ST-mallin Sport-Top ei paljoa kerro katon rakenteesta. Kuvaavampi merkitys olisikin SoftTop.

Vaikka rakenteisiin ei suuria muutoksia ole tehty, ulkonäössä on tapahtunut selvä ilmeen muutos.

Aquador 28 HT esiteltiin lähes vuosikymmen sitten. Aquadorin tunnistettava ulkonäkö on kuitenkin peräisin jo merkin syntyajoilta, lähes kahden vuosikymmenen takaa. Tavaramerkki on ollut tummansininen verhoilu ja tummat, kiiltolakatut puupinnat; eleganssin ja tyylikkyyden symboli 1990- ja 2000-luvuilla.

Maailma ja muoti kuitenkin muuttuvat vuosien saatossa. Aquadorin pahimmat kilpailijat aloittivat mallistojensa modernisoinnin jo aiemmin, mm. Grandezza esittelemällä 27 OC:n, jota ovat seuranneet useat saman tyylisuunnan mallit. Modernin malliston ansiosta Grandezza on jättänyt Aquadorin lähes sivustakatsojaksi kotimaisilla matkavenemarkkinoilla.

Niinpä Aquadorin valmistaja Bella-Veneet on joutunut tekemään nopeita ratkaisuja.

Aquador 30 ST on sisustukseltaan lähes identtinen 28 HT:n kanssa, mutta värimaailmassa on tapahtunut suuria muutoksia. Puupinnat ovat vaihtuneet kirsikasta tiikkiin ja kiiltävän lakan sijasta ne on käsitelty vahalla, joka tekee puusta mattapintaisen. Siniset istuimet ja tyynyt on vaihdettu harmaisiin. Muutosten ansiosta sisusta on huomattavasti modernimman oloinen entiseen verrattuna.

Kooltaan 30 ST on pienempi painos viime vuonna esitellystä 35 ST:stä. Ulkomuotoa hallitsee pitkälle taakse ulottuva kattolippa. ST-malleissa avattava kangaskatto on jaettu etu- ja takaosaan. Avattaessa kangaskatto laskostuu keskellä olevan kotelon sisälle piiloon. Katon käyttäminen on erittäin helppoa. Se liukuu kiskoilla kevyesti ja käyttökahva on jämäkkä.

Aurinkoisella säällä katon avaamalla avotilaan saa runsaasti valoa ja avaruutta, mikä on huomattava edistysaskel entiseen HT-malliin. Sateella avotilan takanurkkaan asti ulottuva katto antaa hyvän suojan. Sivuseinät saa suljettua kuomulla, joka on kylläkin yllättävän hankala käyttää. Takakuomut on asennettu yläreunastaan c-uraan, joka ajatuksena toimii erinomaisesti. Kuomu on nopea ja helppo ottaa pois, mutta takaisin laittaessa kuomua on vaikea saada uraan, koska katon reunus on tiellä. Pieni miinus tulee myös kuomun teräspeltisistä kiinnikkeistä, jotka olivat jo osittain ruosteessa, vaikka koeajossa oli saman kesän vene.

Kierrätystä

Sisä- ja avotilassa on täsmälleen sama pohjaratkaisu kuin 28 HT:ssa. Avotilan ratkaisussa ei ole moittimista, joten hyväksi todettua ei ole tarvinnut lähteä muuttamaan. Sisätiloissa voisi pieniä päivityksiä tehdä.

Avotilassa kuljettajan ja apukuskin takana on u-mallinen sohvaryhmä ja käytävän toisella puolella pentteri. Pentteri on kiitettävän tilava tämän kokoluokan veneeseen. Lieden suojataso kääntyy aputasoksi, kun etuistuimen kaataa pois tieltä. Tällöin pentteri ulottuu koko avotilan päästä päähän ja laskutilaa on ruhtinaallisesti.

Monista pienistä puutteista huolimatta 30 ST on kokonaisuutena toimiva ja mukava paketti. Kuljettajan lisäksi matkustajilla on mukavat oltavat ja maisemia voi ihastella lähes esteettä kaikilta istumapaikoilta.

Lue testi kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 13/2014.

 

Lue myös nämä

X