Ruotsalaisella Dahl Navalilla on hieman tavanomaisesta poikkeava perusfilosofia, sillä se ei tyrkytä ribbejään kesämökille yleiskäyttöön. Tavoitteena on tarjota ajamisen nautintoa ja vauhtiin liittyviä elämyksiä.
Dahlin isot ribit ovat pärjänneet avomerelle suuntautuneissa nopeuskilpailuissa. Myös malliston pienimmällä pärjää avarilla vesillä, jos kuski ei pienistä pelästy ja itsesuojeluvaistossa on adrenaliiniruiskeen mentävä aukko.
Ajoimme Dahlia Nauvossa. Peräpeilissä oli 90-hevosvoimainen Suzuki, jolla vauhti kiihtyi yksin ajaessa pikaisesti yli 40 solmun lukemiin.
Ohjauspulpetti ja kahden istuttava satulapenkki muodostavat keskellä yhtenäisen kokonaisuuden. Ajossa on vesijetteilyä muistuttavaa tunnetta.
Aivan äärirajoille venettä ei maksimikoneella halua viedä, sillä liukas penkki ja jalkatukien puute vaikeuttavat kuskin työskentelyä. Samaa ongelmaa ilmenee myös lähtökiihdytyksessä, koska Dahl ampaisee liikkeelle kuin hauki kaislikosta.
Pääosan ajasta vene on hallinnassa, mutta hetkittäin tuntuu siltä, että perässä on liikaa tehoa näin kevyelle ja kapealle veneelle.
Dahlin mattamustat pinnat ja nuolimainen olemus kääntävät katseita.
Venettä on helppo suositelle niille, joille ajon päätteeksi selässä virtaava hikinoro on pelkästään hyvä asia.
Tekniset tiedot
Pituus | 5,40 m |
Leveys | 1,95 m |
Paino | 295 kg |
Kantavuus | 6 henkeä/670 kg (sis. moottorin) |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Teho | 60-90 hv |
Hinta | alk. 32 500 euroa (sis. Suzuki DF60) |
Valmistaja | Dahl Naval, Ruotsi, www.dahlnaval.se |
Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto