Tilaa
Testit

Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin – Ranskalainen kalaretki

695 Marlin on räätälöitävä kalastus- ja retkivene, jossa näkyy valmistajan kokemus pilothouse-veneistä. Tehon tarve on kohtuullinen ja hinta kilpailukykyinen.

07.05.2015

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaKari Hautala/Otavamedia

Jeanneaun kaltaisen suurveistämön valmistusmäärät mahdollistavat malliston jatkuvan uudistamisen ja venemallien suhteellisen lyhyet elinkaaret. Kalastukseen ja retkeilyyn tarkoitetulla Merry Fisher –mallistolla on jo pitkät perinteet, vaikka nykyisen malliston vanhin malli onkin vasta kolmen vuoden ikäinen. Alle vuoden ikäisiä malleja on kolme.

Mallistossa lisänimi Marlin tarkoittaa enimmäkseen kalastukseen suunniteltua pilothouse-tyyppistä venettä.

Aiemmin Jeanneaun pilothouse-veneet oli varustettu enimmäkseen sisämoottorein, mutta nykyään veistämö on siirtynyt käyttämään perämoottoreita koko Merry Fisher -mallistossa.

695 on Merry Fisher -malliston pienin Marlin. Varsinaista edeltäjää sillä ei ole, mutta se on monessa suhteessa vain pienempi painos 755 Marlinista. Ohjaamo on molemmissa lähes saman kokoinen, mutta 695 Marlin on rungoltaan juuri sen verran pienempi, että se on vedettävissä trailerilla. Ratkaisevin mitta on hieman alle 2,6 m leveys. Kuljettamiseen tarvitaan kuitenkin kokonaismassaltaan n. 2 500 kg traileri, jota saa vetää vain isolla maastoautolla.

695 Marlin on hyvin tyypillinen pilothouse-vene. Ohjaamo on pienehkö ja se on sijoitettu epäkeskeisesti. Perän avotilan turkki on tasainen ja pinta-alaltaan suuri. Ohjaamo on saatavissa kahtena eri mallina, takaovella ja ilman. Takaovi on lisävaruste, mutta hinnaltaan varsin kohtuullinen.

Todennäköisesti vain harva 695 Marlin tullaan myymään ilman takaovea, sillä muuten ainut kulkureitti ohjaamoon on kuljettajan viereisestä sivuovesta.

Kuljettajan sivuovi on reilun kokoinen ja siitä on helppo kulkea.

Kuljettajan sivuoven ansiosta rantautuminen onnistuu helposti yksinkin. Hieman kurottamalla kuljettajan paikalta yltää ottamaan kiinni laiturista. Tarvittaessa kuljettaja pystyy pitämään kiinni laiturista ja samalla käyttämään kaukohallintalaitetta tai kääntämään rattia. Rantautuminen helpottuisi edelleen, jos kuljettajan kohdalla olisi vielä knaapi. Nyt knaapit ovat vain veneen keulassa ja perässä, mutta 7-metrisessä veneessä ne olisivat hyvin tarpeelliset myös veneen keskivaiheilla, etenkin kylkikiinnityksessä.

Korkean ohjaamon ansiosta 695 Marlinia voi ajaa myös seisaaltaan. Kuljettajan istuimen etureunan saa nostettua ylös,mikä antaa istuimen ja ratin väliin hieman lisää tilaa.

Pilothouse-veneissä runsaat avotilat ovat aina pääosassa ja ohjaamo, etenkin tässä kokoluokassa, on tyypillisesti kompakti. Sama pätee myös 695 Marliniin. Ohjaamossa on istuinpaikat neljälle, riippumatta oviratkaisusta. Lyhyitä matkoja, esimerkiksi sateen yllättäessä, voi kahdesta kolmeen henkeä matkustaa myös keulavuoteella istuen. Suurten ikkunapintojen ja etenkin lasisen takaoven ansiosta ohjaamo on erittäin valoisa ja avaran tuntuinen. Ohjaamossa on myös reilu 195 cm seisomakorkeus.

Kajuutassa voi nauttia eväitä sadesäälläkin.

Lue koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 5/2015.

Lue myös nämä

X